Rekordeligt

Amaryllisen har precis blommat ut. Den var länge jättevacker med två stänglar och många vita klockor. Men nu finns en annan av mina älsklingsblommor i handeln. Tulpanen. Jag är inte ensam om att älska denna skönhet. Blomsterfrämjandet skriver på sin hemsida att vi svenskar köper en miljon tulpaner om dagen under perioden januari till påsk. Är du också en av dem som försöker slå det rekordet?

Några goda råd inför köpet: 
- Köp bara tulpaner som visar ordentlig färg.
- Låt papperet sitta kvar runt tulpanerna. Skär av ca 2 cm och ställ bunten i kallt vatten.

- När tulpanerna dragit vatten ca 30 min. kan de arrangeras i vas med raka vattenspända stjälkar.

- Placera tulpanerna svalt nattetid.

- Undvik att ställa tulpanerna nära frukt som avger etylengas. Detta påskyndar tulpanernas åldrande.

- Fyll på vatten varje dag, tulpaner är törstiga blommor.

Till sist lite kul fakta: Det finns ca 6000 olika tulpaner registrerade. Registreringen är en seriös historia som sker via den Kungliga Lökodlarorganisationen i Holland. Ofta döps tulpaner efter kända personer. Flera svenskar har fått tulpaner uppkallade efter sig, t.ex. Abba (dubbel röd), Princess Victoria (röd-vit) och Ingmar Stenmark (rosaröd).


Kommentarer
Postat av: Carola

För säkerhets skull har jag flyttat den obligatoriska fruktskålen från bordet, inte för tulpanernas skull utan för att min hy inte skall åldras så fort (det gällde väl människor också?)

2009-01-19 @ 18:17:56
Postat av: Maria, Gregers

Ja som sagt, buketten jag fick av dig förra lördagen stod fortfarande så vacker fast vi kom hem 1 vecka senare. Jag ställer dom i lite vatten, inte mer än 5 cm i vasen och sen fyller jag på en skvätt varje dag för dom vill ha kallt vatten men om dom står för djupt så blir stjälkarna bara långa och rangliga

jag håller fullständigt med dig, det finns inga vackrare blommor

tack än en gång

kraaaaam

Maria, Gregers

2009-01-20 @ 18:26:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0