Varför blogga?

Häromdagen var vi ett gäng som började diskutera fenomenet blogg. Av sex personer i rummet var jag den enda som hade en sån. Övriga var inte särskilt intresserade av att börja och ett par av dem kunde absolut inte tänka sig att lämna ut sig på Internet. Många av dem undrade vad det är som får folk att börja blogga.
Ta till exempel  Sandra som bloggar om inredning, Gunilla som låter oss följa med ett husbygge från planering till färdig villa, Tyra som berättar om sitt liv som modell, Johanna som skriver om livet med små tvillingpojkar, och Carola som berättar om underliga företeelser, fantastiska byggnadsverk, tankar, människor.
Eller ta Desiree som bor i Alabama i södra USA och Tage som tillbringar vintern i Spanien, varför berättar de om sin tillvaro för oss andra? 
Nu  finns det tusentals andra bloggare med olika teman, de är inte svåra att hitta. Själv bloggar jag för att jag gillar att skriva, men kanske mest för att jag på det sättet når ut till många vänner och bekanta på en gång. Jag vet att även människor som inte känner mig är inne på Morzansochfarzans då och då. Det tycker jag är jättekul. 

Jag skulle tycka det var roligt om du skrev några rader i kommentarer - gärna om bloggar och bloggandet!  


Kommentarer
Postat av: Johanna

Hallå!

Det tog ett par år för mig innan jag gillade det här med bloggar. Tyckte inte det var intressant att läsa folks dagboksanteckningar.

Men med tiden ökade utbudet och bloggarna blev bättre och bättre.

Jag gjorde Bildbloggen förra året, som handlade om New York.

Nu gör jag Tvillingbloggen, som är mycket mer personlig med bilder på mig själv och min familj. Jag startade bloggen för att nå ut till andra tvillingfamiljer, eftersom det finns lite information om just tvillingar, och det tycker jag att jag har lyckats med. Jag ångrar det inte en sekund, ser det som en fin dokumentation av pojkarnas första tid i livet.

Självklart skriver jag inte om vad som helst, och skulle aldrig lämna ut det mest privata. Men det är bra att vara öppen och ärlig tror jag, att skriva om sånt man själv vill läsa om.

Ha det fint! Kram Johanna

2009-02-17 @ 21:02:15
URL: http://blogg.alltombarn.se/tvillingbloggen/
Postat av: Gunilla

Jag tror att det är ett fenomen som ligger i tiden. I alla tider har folk skrivit: "skrivit av sig" i en hemlig dagbok, skrivit brev till brevvänner för att berätta om sitt liv och leverne, skrivit för att bli publicerad i bokform osv. Att man i nutiden väljer att publicera sina tankar på detta enkla sätt hänger säkert ihop med den idealiserade medieexponeringen - vi vill alla ha våra "fifteen minutes of fame".

Personligen skriver (och läser) jag kring detta med husbyggen därför att det är aktuellt i mitt liv just nu. Jag läser också med nöje - eller ibland förfäran - andras bloggar. Det känns som att jag blir delaktig i någon annans liv, och jag tar tacksamt emot de tankar som denne väljer att bjuda på. Och naturligtvis kommenterar jag!! ;-)

2009-02-17 @ 21:19:23
URL: http://husbyggarens.webbsida.com
Postat av: Christina

Fenomenet blogg ja... själv är jag in och läser ett gäng bloggar det första jag gör sedan jag slagit på datorn på morron. Särskilt en blogg har jag förkärlek till, den är väldigt personlig och handlar om ett par med ett antal barn som köpt ett äldre hus mitt i skogen och börjat renovera det. Hon pratar om med och motgång, kanske främst det senare, om brunnen som sinar och hantverkare som slarvar och drag från fönster och sågspån som yr mellan gamla och nya delen, men också om bullbak och vackra vyer utanför fönstret. Huset har en gång varit i min mans släkts ägo, kanske det är därför det är så intressant att följa deras liv? Som utomstående och kanske oförstående, förvånas jag kanske mest över den TID som hon lägger ner för att dokumentera varje liten händelse. Allt från ett foto av morgonkoppen med kaffe vid femtiden på morgonen till den nybehandade nya ytterdörren som hon precis målat första varvet. Jag försöker sätta mig in i hennes situation med småbarn, renovering, skjutsar hit och dit och ser den stora tidstjuven datorn tassa omkring i huset. Men vad är rätt och vad är fel i fråga om vad man väljer att lägga sin tid på? Lycka är att vi alla tycker olika :-) Så summeringen blir, det är roligt och intressant att följa vissa bloggar (din inräknad Henny) men själv skulle jag inte lägga ner tid på att dokumentera mitt liv som tjejen i huset i skogen gör.

Keep on blogging, girls (Ja precis! Finns det överhuvudtaget män som bloggar, slår det mig nu??)

2009-02-18 @ 08:46:56
Postat av: Eva Norberg

Hej Henny! Jag liksom många andra känner en lust av att få skapa något men upplever att tiden inte riktigt räcker till. Att blogga är för mig ett skapande där man får uttrycka sig personligt utan att bli avbruten, ett estetiskt pusslande med bilder, dokumentation/reflektion över sig själv och livet och ett sätt att kommunicera med omvärlden. Filosofiskt? Javisst! Jag älskar att blogga och läser gärna andras bloggar. Tala om att man kan se skillnader i både text, utseende och form beroende på vem som sitter vid tangentbordet... och det är det som är häftigt, att få lära känna andra men lite på avstånd. Ibland visar det sig också att den man trodde att man kände, inte alls är samma person på bloggen.



Jag kommer att fortsätta läsa din blogg och flera till varje dag (antalet ökar)... bloggen och bloggandet är här för att stanna!



Ha det som bäst!

2009-02-21 @ 12:06:01
URL: http://levamittilivet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0