Vårvindar friska...

Visst är det gråmulet och regnigt idag. Inget väder för promenader precis, men med hund i huset måste man ut i alla fall. Det gör att vi upptäcker saker som inte märks lika tydligt inom husets fyra väggar.
Vintersemestern är slut för flyttfåglarna. Nu har de har bråttom med bostad, matinskaffning och med att fixa nästa generation. Marken har tinat fram och dikena är fulla av vatten så det finns nog en massa liv i vattenpölar, bland fjolårsgräs, löv och plogfåror. Vi ser hur tranorna långbent spatserar mitt ibland storspovar som söker efter mat med sina långa böjda näbbar. Sädesärlorna trippar omkring och plockar insekter i gräset. Drilla, kvittra och trumpeta hinner de också med, till glädje för oss grannar.
Trädens knoppar sväller alltmer för varje dag som går. Det dröjer inte länge förrän de ljusgröna löven bygger en slöja över björkarnas grenar. De lena videkissarna kan man redan nu plocka in och njuta av. I fjällen är det perfekt före för promenader på isen sedan den nu lyft från land. I Skåne och Bohuslän övergår snart våren till försommar och i Californien har man haft en ordentlig värmebölja med + 40 grader. Jag tror inte jag skulle vilja byta.

Kommentarer
Postat av: Gunilla

Det finns ju ingen årstid som är så full av förhoppningar som våren. Du beskriver det så vackert - jag såg bara mulen himmel och regn idag...

2009-04-27 @ 22:08:56
URL: http://husbyggarens.webbsida.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0