Minnen

I kväll skulle jag berätta om mitt författande på biblioteket i den by där jag gick i skola. (Vi bodde i grannbyn några kilometer därifrån) Jag åkte en timme i förväg och körde runt  i de två byarna som bara har en liten älv som skiljer dem åt. Jag kunde konstatera att något var sig likt, men mycket var förändrat. Minnen från hus och gårdar som försvunnit och folk som bott i byn blandades med förvåning över hur mycket nytt som byggts. Den gamla biografen såg ut att kunna falla ihop när som helst och där Elsas lilla vita länga stått fanns nu ett riktigt skrytbygge.
Det var jätteroligt att träffa alla människor som kommit till biblioteket. Några var helt okända för mig, men bland annat en gammal skolkamrat, en tidig beundrare och min älskade släkting Anna-Lisa, var där.
Intresset för vad jag och min kollega Gun Lidström hade att berätta verkade äkta och frågorna var många. Minnen från tidigare generationers arbete och liv var påtagligt närvarande. Jag blev väldigt glad över det häfte med nertecknade historier som jag fick. En skrivgrupp i Infjärden hade skrivit ner och sammanställt. 

Vovven Kivi har nu åkt hem. Själva gör vi ytterligare ett besök i fjällvärlden. En mängd möten och andra åtaganden har betats av så vi ska kunna stanna några dagar om vädret blir bra. Vi återkommer med bloggandet under helgen gissar jag. Det hänger på om äldste sonen har med sin jobbdator med mobiluppkoppling.
   

Kommentarer
Postat av: Birgitta o Bosse

Ha det så " stärkande o skönt" i fjällen.

Kör försiktigt Vi hörs

2009-04-29 @ 00:50:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0