En olycka händer så lätt

Busschauffören Sten Ander från Roknäs lyckades med en snabb manöver förhindra en allvarlig olycka på torsdagsmorgonen. En mötande personbil kom över på fel sida och var nära att frontalkrocka med skolbussen som var fylld av gymnasieelever.
- Jag insåg snabbt att om jag bromsar in frontalkrockar vi, så jag valde att hålla ut på vägrenen och köra ur den dramatiska situationen, säger bussens förare.  
Han vill ta tillfället i akt och påpeka hur viktigt det är att använda bältet även när man åker buss. Hade det blivit en frontalkollision kunde många i bussen ha blivit skadade eftersom skolungdomarna slarvar med användandet av bälte, menar han.
(Kopierat från PT 3 sept 2009)

Jag fick en intevju med Sten Ander några timmar efter händelsen. Han menade att det var tack vare sin rutin som han reagerade rätt. En orutinerad förare hade antagligen panikbromsat och en frontalkrock hade varit ofrånkomlig. Man måste fatta ett beslut på mindre än en millisekund, påpekade han.
Enligt Kuriren var busschauffören chockad och det stämmer inte alls. Han var tvärtom på väg ut på nästa jobb när jag ringde. Och Sten Ander vill än en gång framhålla hur oerhört viktigt det är att använda bilbältet även i en buss.
- En människa på 70 kg väger som en elefant vid en tvär inbromsning. Och även den mest försiktige chaufför måste kanske göra en sådan någon gång, menade han.
Jag har en avlägsen bekant kan skriva under på det. Hon var på bussresa utomlands och hade just rest sig för att ta ner något från bagagehyllan när bussen tvärbromsade. Hon flög handlöst framåt i bussen och skadade sig ordentligt. Det slutade med sjukhusvistelse för hennes del och hemresa i förtid för henne och hennes man. 
Så på med säkerhetsbältet i alla lägen - och sitt ner i bussen! 

NSD har nya uppgifter:
... Föraren till bilen fördes till sjukhus för observation och enligt polisen så var det den föraren som styrde över på fel sida av vägen och kolliderade med bussen. Den troliga orsaken är enligt polisen att föraren i bilen svarade i sin mobiltelefon under färden. 

Använd inte heller mobiltelefon medan du kör bil!
 


Kommentarer
Postat av: Birgitta

I någon tidning stod det att olyckan ev berodde på en mobiltelefon, och det tror jag är en stor risk i trafiken

2009-09-03 @ 13:51:52
Postat av: Börje i SofieRo

Ja dessa bilister dom kör inte med insidan av pannbenet!

2009-09-04 @ 19:51:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0