Hä som et jär stöle kåm debaks

Rubriken översatt till svenska: Det som inte är stulet kommer tillbaka. Den försvunna resväskan dök nyss upp med taxi utanför dörren. Vi ska verkligen inte klaga på SAS service. Felet gjordes ju på Chicagos flygplats, eventuellt av Uniteds personal, men stockholmarna skyller inte ifrån sig. Trots pressen de utsattes för av trötta och sura resenärer var de mycket trevliga och tillmötesgående.
En annan sak som var lite förvånande var att vi inte behövde betala övervikt, varken i Sverige eller USA. Vi hade tre tunga bagage, en av väskorna var antecknad för 21 kg, och det var inte den största och tyngsta. Annars har tydligen flygbolagen i USA börjat ta betalt för allt bagage. Kanske gäller det bara inrikesflyg?
Det vi lärde oss av episoden med den försvunna väskan kan ju vara bra för andra att veta. Skulle du råka ut för samma sak kan du faktiskt åka till din slutdestination och göra din anmälan där. I vårt fall skulle vi ha kunnat ta planet upp till Luleå som planerat - även om en av väskorna inte kommit med! Vi som trodde det var lag på att man själv ska ta allt sitt bagage genom tullen.
Det kan finnas en hake i det hela. Vi vet inte om det fungerar på samma sätt om man t ex tar en billigare resa med ett annat bolag mellan Luleå och Stockholm. Alltså om resan inte bokats "hela vägen". Kan vara värt att kolla upp i alla fall. Själva köper vi numera hela resan i ett paket, då är SAS skyldiga att se till att vi får hem vårt bagage och att vi kommer med på nästa plan om vi blir försenade.  


Kommentarer
Postat av: Birgitta

Det är ju bra att veta att man kan fortsätta hem fastän det saknas en väska. Vi beställer alltid ett "helt paket" med SAS



Ha det så mysigt nu i hemmets lugna vrå kram Birgitta o Bosse

2008-12-12 @ 16:59:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0