Böcker på skiva


Jag fick ett mail från biblioteket idag. En vänlig påminnelse om att lånetiden på talböckerna snart är slut. Men också ett erbjudande om att jag kan förlänga lånet via Internet om ingen annan står på kö för den.
Dagens bibliotek har mycket att erbjuda. Inte bara böcker och tidskrifter, utan också böcker inlästa på CD eller MP3, och DVD-filmer i oväntat stor sortering. En service som jag tror skulle utnyttjas mycket mer om bara biblioteket låg centralt, till exempel nära våra caféer och gallerior ;-) 
Att krypa upp i en skön fåtölj med en bra bok är livskvalitet. Men vi har också upptäckt hur mysigt det kan vara att slå av TV:n och tillsammans lyssna på en bok. Oftast är det duktiga skådespelare som läst in texten, eller så kan det vara författaren själv. Viveka Lärn är ett bra exempel på hur hennes göteborgsdialekt ger mervärde åt den historia hon berättar. 
Jag tror inte att pappersboken kommer att försvinna, men jag upplever att böcker på skiva är ett bra komplement. Perfekt att ha med på längre turer i bil eller husbuss, och varför inte i köket medan man håller på med de nödvändiga vardagssysslorna.

Kommentarer
Postat av: Birgitta

För att inte tala om på promenader, man kan gå hur långt som helst när man är inne på ett spännande kapitel.

Och så får man hunden rastad samtidigt TOPPEN

2009-09-25 @ 17:04:47
Postat av: Gunilla

Några av de böcker vi översatt finns faktiskt som ljudböcker. En utmärkt idé. (Jag vet också många som motionerar med en bok i öronen, både på promenader och på gym...)

2009-09-25 @ 22:20:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0