Typiskt kvinnligt


(Females like Big Sale and flee markets)
Att försöka fynda ser jag som en typiskt kvinnlig last. Röda lappar och annonser om Loppis lockar oemotståndligt en kvinna. Man måste i alla fall dit och titta. Att få tag i något för en riktigt billig penning gör gott i plånboken menar hon. Och man kan ju alltid se det som en form av återvinning. Bra för miljön och så. Ibland kanske dameni fråga inte ens visste att hon behöver just den där prylen hon nyss köpt :-) .
Jag har flera bekanta som har gjort det till en livsstil att gå på loppis. En av dem har inrett fritidshuset med enbart saker från Loppis och fynd på Blocket. En annan köper saker men försöker samtidigt avyttra något annat. Det går väl inte alltid så bra men tanken är god.
Både på arrangemang typ Lions, Arcus och lördagsloppiset i stan ser man mest kvinnor som spanare medan männen nog är med mest för att bära hem alla fynd.
Min undran är då följande: har kvinnor en speciell gen som gör att de samlar på saker, så nyttiga och billiga som möjligt?

Kommentarer
Postat av: Bettan

Gen vet jag inte direkt men kanske blick och förmåga att se framför sig ett användningsområde av fynden. Nog finns det män som också är samlare, jag har dock en känsla av att de har det jobbigare att skilja sig från sina saker och röja, ett måste om man ska vara "fyndare". Loppis är en av sommarens roligaste nöjen, prova på så ska ni se att ni blir bitna förr eller senare, det är bara att invänta när erat fynd finns framför ögonen.....

2009-05-10 @ 13:09:12
Postat av: Birgitta

Det här med loppis blir snabbt till en kul hobby, och man behöver ju inte "dra hem" skräp om man inte vill. Jag tycker det är toppen att återanvända sånt som någon annan tröttnat på o bytt ut.

Har genom åren gjort många fina "klipp"

2009-05-10 @ 15:31:03
Postat av: Börje i SofieRo

Jag kunde tänka mej att "damer" saknar karaktär att låta bli!

Bästa affären gör man trots allt när man slutar ut affären!

Må väl alla samlare!

2009-05-10 @ 17:36:51
Postat av: Christina

Då överväger i så fall mina manliga drag, jag är totalt ointresserad av att shoppa, varken till normalpris eller loppispris. - Matlagning, bakning eller prata "recept", ligger inte heller för mig så jag stärks bara i mina farhågor om hur det var tänkt egentligen :-)Nämen vänta nu... ett väldigt tydligt manligt drag saknar jag ju.... det att ha talangen eller förmågan att somna i fåtöljer eller soffor snabbt och lätt. Men det är en annan diskussion. Ha det gott alla shopoholics

2009-05-11 @ 18:28:09
Postat av: Morzan

Ingen regel utan undantag

2009-05-12 @ 08:03:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0