Bra väder

Gråmulet och regn. Bra väder för att reparera trädgårdsmöbler, dammtorka och städa upp i huset. Och varför inte baka något riktigt gott till eftermiddagskaffet. Som denna rabarberpaj ur ICA:s receptsamling på nätet. Lättgjord och smarrig. Men låt dig inte luras att tro den ska räcka till tio personer. Vi åt gladeligen upp den på fyra!

Mammas rabarberpaj. 10 portioner. (Rrhubarb pie)

TILL FYLLNINGEN
6 rabarberstjälkar
4 msk socker

TILL DEGEN
150 g smör
3 dl vetemjöl 
1 dl socker
½ tsk bakpulver
1 krm salt 


Gör så här

Sätt ugnen på 200°C.
Skär av de yttersta ändarna på rabarberstjälkarna och skala bort det yttersta, tunna skalet. Skär rabarbern i små bitar, ungefär 2 centimeter långa.
Häll ett par matskedar vatten i en kastrull. Lägg i rabarberbitarna och sockret. Koka i 5-10 minuter eller tills rabarbern blir mjuk. Smaka av och känn efter om du vill ha mer socker.
Lägg smöret i en liten kastrull och smält det på låg värme.
Häll mjöl, socker, bakpulver och salt i bunken och rör om ordentligt.
Häll i det smälta smöret och blanda ihop till en deg.
Lägg degen i en pajform och platta ut den med händerna så att den täcker botten och går upp en bit på kanterna. Grädda i ugnen i ca 15 minuter.
Ta ut pajen ur ugnen och fyll med rabarbern, bred ut dem i ett jämnt lager. Ställ in pajen i ugnen igen i ytterligare ca 10 minuter.

Ät med glass, vaniljvisp eller grädde.


Kommentarer
Postat av: Maria, Gregers

Men det lät ju himla gott. Jag har kopierat och sparat.

År det din mors recept eller ditt eget? jag vill gärna veta för jag tycker att det är roligt att få föra vidare till barnen i och med att det är i släkten så att säga

kraaaaam

maria

2009-05-27 @ 15:14:16
Postat av: Morzan

Nej, tyvärr kan jag eller min släkt inte ta åt sig äran. Den kallades Mammas rabarberpaj i receptet på Internet.

2009-05-27 @ 16:22:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0