Hortensia


Efter regn kommer solsken och nu har SMHI lovat oss två soliga och varma dagar framöver. Det ger mig inspiration till att köpa och plantera en Hortensia. (Den blå och vita i lerkrukan) Ända sen jag såg dem växa vilt på Hawaii har jag tyckt det är något speciellt med denna blomma. Att den ursprungligen kommer från Japan kan man se på gamla japanska konstverk.  I sin naturliga miljö är hortensian en buske som kan bli mellan 3 och 4 m hög. Ska bli spännande att se om min Hortensia överhuvudtaget klarar sig utomhus i det karga Norrbotten.
En nackdel kan vara att den aldrig får torka ut. Men vi ska inte ut på någon riktig långresa i år och som tur är har vi familjemedlemmar som kan titta till den de gånger vi flänger och far.
Till sist lite kuriosa:
Hortensia är en av de få växter, som fått sitt namn efter en kvinna, nämligen efter Hortense Baret. Denna unga kvinna klädde ut sig till man och fick tjänst på samma fartyg som sin fästman, den unge botanisten Philibert Comerson. Han skulle följa med på ett franskt fartyg på en världsomsegling åren 1766 - 69. Flickan blev avslöjad så småningom men fick fortsätta färden. I Asien upptäckte fästmannen en vacker växt, som han gav namnet Hortensia efter sin fästmö.

Kommentarer
Postat av: Gunilla

Snyggt! I L.A. hade vi en hortensiabuske i trädgården. Den växlar ju färg mellan blå och rosa beroende på om den har sur eller basisk jord.

De gröna krukorna ser förresten bekanta ut ;-)

2009-05-29 @ 17:57:36
URL: http://husbyggarens.webbsida.com
Postat av: Henny

Jag anade nog att du skulle känna igen de vackra krukorna. Men jag visste inte att det fanns hortensiabuskar i Californien.

2009-05-29 @ 22:36:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0