Vårfrudagen

  
Har du värmt upp våffejärnet och förberett smeten? Det är ju Marie Bebådelsedag, ibland kallad Vårfrudagen. Med ett mycket slarvigt uttal kan det låta som våffeldagen. Och då måste man förstås äta våfflor, eller hur?
Våfflor är ingen nymodig mattradition, utan är känd i Sverige sedan 1500-talet. Här i USA räknas våfflor och plättar mer som frukostmat. Men det återstår att se om vi har ork att stiga upp i förväg för att fixa det. Tror nog våfflorna blir kvällsgodis med äkta vispgrädde, färska hallon och jordgubbar till.
Recepten på våfflor är många och skiftande. Men de godaste våfflorna jag har ätit är nog de som tillagats över öppen eld en skön vårdag ute i snön. Så givetvis ska vi äta våfflor också under påsken! 

Kommentarer
Postat av: Maria, Gregers

Japp här blir det också våfflor men en matigare variant med råriven potatis och lingon i. Hörde receptet på förmiddag P4 i förra veckan och så nu ska jag prova.

ha det gott

Maria, Gregers

2009-03-25 @ 06:24:10
Postat av: Börje i Bäzika

Ja visst blir det våfflor men den tratisionella sorten " vanliga frasvåfflor" är nog dom bästa!

Klart tillagade över öppen eld i våffeljärn!

2009-03-25 @ 07:57:14
Postat av: Gunilla

Här också - vanliga frasvarianten. Jag har turen att ha kvar min mormors våffeljärn i riktigt gjutjärn, väger som en elefant, och där gräddar man de godaste våfflor man kan tänka sig! Inga moderna teflonjärn kommer upp i den klassen...

Ett annat spännande recept jag hörde var att grädda smördegsplattor i järnet och äta med löjrom, crème fraîche och lök. Det lät inte heller helt fel...

2009-03-25 @ 11:36:17
URL: http://husbyggarens.webbsida.com
Postat av: Henny

Gunillas tips på annorlunda våfflor måste vi absolut prova. Men i brist på löjrom kanske räksallad fungerar.

2009-03-25 @ 23:12:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0