Gott i värmen

I natt skulle Lilys föräldrar och syskon sova över i det Ronald McDonald hotell som finns i anslutning till sjukhuset. Det är säkert viktigt att familjen får vara tillsammans i en miljö som inte är sjukhusets. Men vi har inte hört hur det gick eller något annat nytt ännu.
Själva har vi också kunnat slappna av en aning efter beskedet om den lyckade operationen. Jag har till och med orkat baka en sockerkaka.
Kanske var det chocken, kombinerat med värmeböljan, som gjorde att inget mer än det allra nödvändigaste blev gjort härhemma under ett par dagar. Idag kändes det betydligt bättre trots att värmen fortsätter. När jag då "ramlade över" ett recept där man kunde använda sur grädde eller creme fraische testade jag det. Resultatet blev en jättegod sockerkaka som smakade toppen till ett glas kall rabarbersaft.
 
2 st  ägg
2 dl  socker
3 dl  vetemjöl
1 tsk  bakpulver
1,5 dl  grädde, surnad grädde eller crème fraische 40%
  rivet citronskal från 1citron
(Jag bytte citronskal mot vaniljsocker)

Tillagning

Sätt ugnen på 160 grader. Vispa ägg och socker fluffigt i en bunke.
Blanda mjöl, bakpulver och rör ner. Blanda ner grädde och citron.
Smörj och bröda en avlång form, 1 1/ 2 liter, och häll ner smeten. Grädda
i nedre delen av ugnen i 40 minuter. Lägg eventuellt på en bakplåtspapper
på kakan mot slutet om den börjar bli för brun.
(Receptet hämtat från Tasteline)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0