Intressant

Igår fick jag ett brev från min pappas kusin Anna Lisa med några gamla fotografier i. Bilder av ett stiligt brudpar, min farmor och farfar, och av en grupp äldre människor som visade sig vara min farmors syskon. Det blev en riktig nostalgitripp, flera av dem hann jag träffa och andra har jag hört talas om eftersom de är intimt förknippade med mina föräldrars historia. Min farmor blev nämligen tidigt änka och dog sedan ung från fem barn. Hade inte släkten på båda sidor ställt upp vet man inte hur det hade gått. Livet var tungt för en ensam mor och för föräldralösa barn på den tiden.
Anna-Lisa har också gamla brev från släktingar som utvandrat till Amerika, legat på sanatorium eller varit mobiliserade under första världskriget. En riktig skatt för den som är intresserad av vår historia - och då menar jag inte kungarnas!
En poäng i sammanhanget är att Anna Lisas barnbarn Annica jobbar tillsammans med vår dotter Monica. Om nu  Annicas farmorsmor och Monicas morfarsmor var systrar, vad blir tjejerna då? Tremenningar, fyrmenningar, bryllingar eller vad? 

PS
Ett stort tack till "Nätdoktorn" som hittade flera dolda filer i min dator. Sedan vi plockat bort dem blev apparaten som ny.


Kommentarer
Postat av: Ulf

Ja då blir Sigges barnbarn (Monica) och Anna-Lisas barnbarn (Annica)fyrmänningar även kallat brylling.

Nästa led blir femmänning även kallat pyssling eller bryllingbarn.

Det blir intressant att se de gamla korten.

Hälsningar Ulf

2009-01-17 @ 17:10:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0