Berättande

Mitt berättande på Träffpunkten idag ledde till att vi nog bildar en grupp som ses då och då för att berätta och skriva ner våra minnen. Det kan bli en viktig dokumentation av den tid som gått. Hur många gånger har jag inte ångrat att jag inte frågade mer medan mina föräldrar och min svärmor levde. Samma sak gäller säkert många av er. Om det finns anteckningar har i alla fall nästa generation något att gå efter. 
Likadant är det med bilder: Vilka finns med, var är bilden tagen och när? Kanske också varför. Några rader på baksidan kostar inte mycket möda men är till stor hjälp.
Det känns jätteroligt att det kommer igång en enkel typ av "skrivarkurs" i byn. Jag ville inte använda ordet kurs för att det kunde avskräcka någon. Bättre då något i stil med med berätta och anteckna. Det är ju hur som helst vi själva som bestämmer hur det ska utformas. Min egen tanke med träffarna är att vi ska ha skrivit ner minnen som vi berättar och som andra kan inspireras av. (Typ så firade vi jul, skolminnen, slåttertid osv) Fast vem vet, det kanske visar sig att vi vill skriva en deckare eller en kärleksroman istället :-) 

PS
De nyfödda åttlingarna och deras mor mår överraskande bra, rapporterar Los Angeles Times. Tre av barnen får syrgas genom näsan, men de övriga klarar andningen utan hjälp. Men de föddes efter drygt 30 veckor och är förstås små, de vägde mellan 680g och 1470g. Deras mamma har enbart sett foton av dem, men idag ska hon få träffa dem på riktigt, skriver tidningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0