Sushi på svenska


När vi har besökt sonen och hans familj i USA har vi alltid passat på att äta sushi. Det är verkligen gott och vi har saknat det härhemma. Men nu har jag hittat en "försvenskat" och väldigt enkelt recept som jag tänkte ni skulle få chansen att pröva. Hör gärna av dig med en kommentar efteråt.
 

2 dl grötris
5 dl vatten
2 krm salt
1 tsk vitvinsvinäger

200 g gravad lax i tunna skivor
1-2 avokador
nymald svartpeppar

Koka riset i vattnet med salt i ca 25 minuter.
Blanda det nykokta riset med vinäger.
Ta upp och forma riset till små avlånga bollar med fuktade händer.

Skär laxen i ca 3x7 cm stora bitar.
Skala, kärna ur och skär avokadon i tunna klyftor.
Lägg en avokadoklyfta på varje risboll och lägg en laxbit ovanpå.
Krydda med lite peppar på varje risboll.


Servera sushin med soja och lime att pressa över.

Andra alternativ är gurka i stället för avokado, räkor eller böcklingkräm (finns på tub) i stället för lax. Prova dig gärna fram med olika havsdelikatesser.

Det finns en pasta som heter Wasabi. Den är god till sushi, men ta bara en liten liten gnutta, den är STARK! Om den blandas i sojan föreslår tubens förpackning att du börjar med en ½ tsk till 50 ml soja och sedan provar dig fram till hur starkt du vill ha. 


Kommentarer
Postat av: Gunilla

Sushi har jag aldrig riktigt lärt mig att gilla, trots att vi fick "lektioner" i L.A. av en kille som bott 9 år i Japan... Man kan f.ö. beställa sushi för avhämtning på fredagar på restaurangen i Acusticum. Jag tror att man måste beställa på onsdag eller torsdag redan. Kan ju vara något att testa, kanske?

2009-08-25 @ 21:26:15
URL: http://husbyggarens.webbsida.com
Postat av: Anonym

HIngen av oss har ätit sushi. det där var ju ett enkelt recept som vi absolut måste prova

2009-08-25 @ 22:06:13
Postat av: Eva Norberg

Tack för ett fint recept! Jag har heller aldrig ätit "riktig" sushi, gillar inte riktigt tanken på rå fisk, gravad känns mer lagad... Ska testa detta recept nästa gång jag bjuder hem några vänner.

Ha det som bäst!

2009-08-26 @ 21:48:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0