Fästat



När vi nu är inne på sjukdomar och annat elände kan jag bidra med en varning för fästingar. På morgonen fick vi plocka bort en sådan på vovven. Den såg mest ut som en hudflik eller vårta eftersom den inte hunnit suga upp en massa blod. Men den var djupt inborrad i huden och inte alldeles lätt att upptäcka.
Fästingen är en liten lömsk varelse som tidigare varit sällsynt så här långt norrut. Att de nu finns i Norrland och har ökat i antal beror dels på att klimatet blivit varmare dels på att rådjursstammen blivit större i Sverige. Rådjuret är ett av fästingens viktigaste värddjur. De svenska fästingarna kan bära på både borrelia, som finns i hela landet, och TBE (hjärninflammation), som än så länge är vanligast kring Mälaren och längs östkusten.

Om du själv blivit biten

Använd en pincett eller ett av de specialverktyg som finns på marknaden. Fatta tag om fästingen så nära huden som möjligt och dra rakt ut. Det är viktigt att huvudet kommer med ut. Du ska inte vrida eller snurra fästingen och du ska inte använda fett eller nackellack. Fett och nagellack kan få fästingen att kräkas och därmed sprida eventuell smitta.
Tvätta området med ett desinfektionsmedel och händerna med tvål och vatten.
Håll koll på området där du blivit biten. Får du en rodnad större än en femkrona och/eller får ett försämrat allmäntillstånd bör du gå till vårdcentralen.


Kommentarer
Postat av: Börje i Adolfström

Ja du tror du att jag har svininfluensan, jag har nyst 2 gånger? Lika bra att inte veta tids nog så blir man varse!

2009-08-01 @ 19:20:33
Postat av: Monica

Tyckte så synd om vovven när jag såg fästingen, och svullnaden. Men han brydde sig inte direkt - då tyckte han mindre om när jag tvättade öronen på honom ;)

2009-08-01 @ 19:27:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0