Vad gjorde du?

Minns du vad du gjorde den 11 september för sju år sedan? Om det varit en helt vanlig dag skulle i alla fall inte jag kunnat svara på den frågan. Men just den här dagen ringde min dotter från Uppsala och berättade att ett flygplan just hade störtat in i World Trade Center.
- Man tror att det kan vara medvetet, sa hon, och bad mig kolla på TV.
Jag var på jobbet, men vi slog på nyheterna och såg det andra planet krascha in i tvillingskrapan. Alla samlades i caféet och vi insåg att det faktiskt var en grym verklighet - inte en ny katastroffilm från Hollywood. Känslan av att världen stod på gränsen till Armageddon var oerhört stark.
Jag ringde och väckte sonen i Los Angeles som var ovetande om dramat som utspelade sig i hans nya hemland. Den närmaste tiden efteråt var rätt kaotisk minns jag. Det var svårt att fungera som vanligt och inte veta om Bush tänkte släppa en atombomb över Afganistan för att komma åt Bin Laden och om fler terroristdåd var att vänta. En sak är är i alla fall säker. Mycket blev annorlunda efter den dagen. Vad är ditt starkaste minne från 01-09-11? Skriv gärna en kommentar. 

Kommentarer
Postat av: Birgitta o Bosse

Vi minns den dagen med fasa....vår yngste son hade landat på Bostons flygplats, sent på kvällen den 10 sept bara timmar före attentatet, men han hade ringt o berättat att han var på väg till lägenheten. När vi hörde det på radion trodde vi först att det handlade om en ny film . så overkligt lät det........Den dagen satte sina spår.

2008-09-12 @ 01:09:14
Postat av: Monica

Jag kommer ihåg att jag hade varit på morgonföreläsning i uppsala, men var sjuk och kröp ner i sängen när jag kom hem. Där slog jag på tvn just när rapporterna kom om det första planet. Kändes overkligt men kunde ha varit en tragisk olycka - tills man såg live hur ett andra plan flög in i det andra tvillingtornet. Det är en av de dagarna man minns!

2008-09-12 @ 09:38:59
Postat av: Syrran Christina

Jag var på projektledarträff i Sigtuna den dagen. När det hände var jag en tur på stan och gick in i en butik, expediten hade TV:n på (om jag inte minns fel) hon berättade i alla fall om planet som hade flugit in i det ena tornet. När jag kom tillbaka till kursgården satte jag mig framför TV:n och tittade alltmer förskräckt när jag började inse det oerhörda i situationen! Samma eftermiddag/kväll skulle jag hem med flyget från Arlanda till Kallax. Det var inga speciella pådrag eller förseningar ute på Arlanda, det var för nära inpå detta oerhörda som hände... det rubbade för alltid min tro på den goda människan. Hur kan någon med berått mod vara kapabel att göra något sådant!!!

2008-09-12 @ 15:14:55
Postat av: Maria Hällgren, Gregers

Jag var ledig den dan, hade jobbat natten innan och sovit hela dagen innan, jag höll på med nån städning och hörde nyheten på radion och gick då och slog på TV:n och fick se plan nr 2 flyga in i det andra tornet.

Satt sen som klistrad framför detta fruktansvärda och såg hur människor hoppade och tornen till slut rasade, tårarna bara rann och jag kände mig fruktansvärt förbannad på dessa människor som tror att dom kan nå en lösning på ett problem genom sådana terror dåd.

Hemsk dag.

Svägerskan Maria, Gregers

2008-09-12 @ 22:08:46
Postat av: brorsan Greger

Jag var på väg hem från Sunderbyn och hörde det på bilradion. Då trodde jag inte mina öron, att ett litet sportplan kört in i skyskrapan. Sen kom jag hem och såg på TV:n och fick veta att det var ett trafikflygplan och sen kommer ett till.

2008-09-13 @ 09:03:15
Postat av: Mattias

Vaknade i mitt "nya land" den morgonen och efter att inte sett min blivande fru po 6 monader so hade vi inga planer po att sitta och se po TV den morgonen, till Lauras mamma ringde och sa att USA var under attack....Sen satt vi hela dagen och sog po TV'n och Laura forsokte kontakta alla sina kompisar som bor i NY..en jobbade po en av toppen voningarna i ett av tornen, han var forsenad den dagen och kom upp fron T-banan just efter forsta planet treffade. han tappade nestan alla sina jobbar kompisar den morgonen, och han har inte varit sitt gammla sjelv sen dess.

2008-09-13 @ 09:16:26
Postat av: Andreas

Den dagen satt jag framför tv:n och råkade av en slump fastna på CNN, där de just fått in en rapport om att ett flygplan hade flugit in i ett av tornen... Sen satt jag som förstenad framför tv:n i flera timmar, följde det fruktansvärda i direktsändning. Det tog säkert 30 minuter innan svensk tv först nämnde något. När det andra tornet rasat på CNN och BBC News så bläddrade jag över till SVT där tornet fortfarande stod kvar i cirka tio minuter... Minns hur chockad man kände sig och hur svårt det var att greppa vad som hade hänt.

2008-09-14 @ 12:15:22
Postat av: Lilian

Jag jobbade som vanligt på IT-avd på Skellefteå Lasarett. Min jobbarkompis Roger, som har kontoret mittemot mig, ropade till och sa att jag skulle komma och titta i hans dator. Han hade uppe en internet-sight där vi kunde se planen köra rakt in i skyskrapan. Vilken syn! Vi trodde först att det var en feikad film, tills vi till slut insåg att det var på riktigt. Nej, den dagen glömmer jag inte...

2008-09-15 @ 13:15:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0