Julstök

Det är rätt kul att svenskt bröd är så populärt här. En kassörska på Kohls såg mitt svenska kreditkort och berättade att hon alltid bakar svenska pepparkakor och "sockerbröd" till julen. Något som hon fullständigt älskade.
En annan dag sökte vi anis i kryddhyllan på The Paviljon och såg en äldre dam granska samma hyllor. Hon var  intensivt upptagen och jag hörde hur hon muttrade något om anis. När jag sa att vi sökte samma sak berättade hon att hon skulle baka svenska bröd och behövde anis. Någon bakgrund (vitsigt va?) från Sverige hade hon inte. Tvärtom, hon var från Sydamerika. Hon tipsade oss om att söka anis i någon mexikansk affär, för där hade hon hittat denna krydda ibland.
- If I find some I will tell you, sa hon och log så vackert.
Men hur det skulle gå till vet jag inte riktigt. Så litet är inte samhället där vi bor. Men det är väl den goda tanken som räknas och jag tyckte hon var jättegullig som engagerade sig.
Vi har fått ett vackert reklamblad från organisationen SWEA, en organisation för svenska kvinnor utomlands. De kommer att anordna en julmarknad i slutet av månaden. Svenskt hantverk, glöggbar, svensk traditionell mat och  hembakat bröd utlovas. Dessutom blir det Luciatåg, dans kring granen och jultomte. Säkert välkommet för många utvandrade svenskar och rätt kul för oss också. Vi får se om tiden och orken räcker till.
Denna tisdagmorgon tar vi i alla fall tåget upp till Santa Barbara och stannar där ett par dagar. Vi ska träffa goda vänner och deras dotter som studerar där. Kanske tar vi en båttur ut på oceanen och kikar efter delfiner och sjölejon. Det kunde vara ett kul avbrott från värmen här i OC.
Vi återkommer med nya inlägg och bilder på torsdag. Då är det kanske också dags att summera efter brandkatastrofen.


Kommentarer
Postat av: Gunilla

Hälsa!

2008-11-19 @ 15:16:08
URL: http://fotofinnaren.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0