Midnatt


Klockan är 24.00 sommartid, fast egentligen är den väl bara 23.00. Solen
försvinner för en stund. Det blir aldrig riktigt mörkt under sommarhalvåret här
uppe i norra Sverige.
Även om Jeremias i Tröstlösa skriver om stjärnorna kan hans text passa för
våra ljusa sommarnätter. Eller vad tycker du?

Man borde inte sova


text: Jeremias i Tröstlösa

Man borde inte sova när natten faller på,
för tänk, då blänker stjärnorna högt uppe i det blå.
Det är så tyst och stilla.
Att sova vore illa.
Jag vandrar mina vägar över slätt och genom skog,
och stjärnorna de följer mig, så sällskap har jag nog.

Det sägs dom är tusen mil och mer ändå från oss.
Än brinner de med stadigt sken, än flammar de som bloss.
Som silver och kristaller
nu deras gnistor faller,
och en annan flammar till när hon har brunnit ut,
så faller hon, då blir det som en strimma rök till slut.

Man kan väl aldrig drömma så grant och underbart,
som själva natten ter sig när de stjärnor lyser klart.
Det är som om det hördes
ett silverspel som rördes.
Man borde inte sova när som natten faller på.
Man borde se på stjärnorna. Man borde vara två.

Kommentarer
Postat av: Gunilla

Det är faktiskt tvärtom... När klockan är 24.00 "på klockan" är den bara 23.00 i naturen...

Wikipedia: "Sommartid innebär att lokal tid justeras fram (vanligtvis en timme)."

Klockan 01.00 är det alltså som mörkast.

Och tyvärr har det ju vänt nu och vi går sakta mot midvintermörkret. Då kan man ju vara lite avundsjuka på somliga som ska fara till Californien... ;-) (MEN det jag saknade mest när vi bodde där var HÖSTEN, med regn och fukt och doften av mossa, svamp och granar... Ett liv utan årstider är svårt att vänja sig vid.)

Ha det gott!

2008-06-27 @ 18:18:58
Postat av: Morzan

Ja, det är inte lätt att hålla koll på tillvaron ;-) Tack för hjälpen Gunilla

2008-06-27 @ 18:38:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0