Ellys morotsfranska

Idag har jag bakat Ellys supergoda morotsfrallor och vill gärna dela med mig av receptet till dig. De är lätta att göra, smakar jättegott och blir vackert gyllengula av morötterna. Eventuellt ska jag testa att dra ner lite på socker och sirap nästa gång.

50 g margarin
5 dl vatten, fil eller mjölk
0,5 dl sirap
3 msk socker
1 pkt jäst
1 msk brödkryddor
3 fint rivna morötter
1,5 dl grahamsmjöl
15 dl (ca) vetemjöl

Låt degen jäsa 30 min. Gör ca 20 bitar och rulla i handen. Använd gärna grahamsmjöl vid utbakningen.
Lägg på en plåt och jäs i 30 min. Pensla med ägg eller mjölk. Strö på solrosfrö, linfrö eller sesamfrö.
Grädda 8 -10 min i 225 - 250 grader.

Kommentarer
Postat av: Elly Persson

Hej. Franskan är lättbakad. Jag sätter nu i 1
burk Kesella till dubbel sats, tror den blir mindre söt. Roligt höra när mailen når fram. Nu
ska jag på vattengympa. Skönt med lite värme för
kroppen. Hej från Elly.

2007-11-15 @ 11:21:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0